Visie

Ons kinderdagverblijf heeft voor deze visie gekozen, omdat we de volgende uitgangspunten erg belangrijk vinden:
- eigen identiteit vormen
- zelfstandigheid
- creatieve vaardigheid
- het is belangrijk om je zelf uit te kunnen drukken en om te communiceren
- de leidsters kijken en luisteren het meest
- inrichting en materialen zijn een belangrijk onderdeel.
Kindbeeld:
Kinderen zijn krachtig en creatief en worden geboren met vele mogelijkheden. Kinderen zijn nieuwsgierig en leergierig. In het kindbeeld van Reggio Emilla worden de rechten van het kind benadrukt. Ze verdienen respect. Kind is uniek, het is een uniek subject.
Het kind bezit aangeboren kwaliteiten die tot ontwikkeling moeten komen, daarbij begeleiden de pedagogische medewerkers. Er zit al heel veel in het kind zelf. Er wordt vooral gekeken naar wat het kind wel kan. Men vertrouwt dat kinderen al heel veel in huis hebben om zichzelf maar ook de wereld te leren kennen.
Pedagogische relatie:
In de Reggio benadering spreken ze van 3 pedagogen. Kinderen leren het meeste van elkaar, ze zijn een soort van ‘’eerste pedagoog’’ voor elkaar. De volwassenen zijn de tweede pedagoog, ze staan niet boven het kind maar ernaast, er omheen en erachter. De derde pedagoog is de omgeving, de omgeving heeft een grote invloed op het kind.
Het maken van foto´s van de kinderen kan nuttig zijn, omdat je tijdens het communiceren met de ouders van de kinderen en met collega´s de foto´s als een talig instrument kan gebruiken. Verder bezitten foto´s natuurlijk betekenisvolle informatie.
Opvoedingsmiddelen en –voorwaarden:
Een belangrijke opvoedingsmiddel is de omgeving, die moet namelijk zo worden ingericht dat het kind wordt gestimuleerd om tot nieuwe ideeën te komen. Er moet goed worden nagedacht over de inrichting, voorbeelden hiervan zijn op onverwachte plekken spiegels ophangen en het ophangen van gemaakte kinderwerk op ooghoogte, zo kunnen de kinderen het zelf ook bekijken. Kinderen hebben inspirerende materialen nodig waarmee ze hun ideeën en interesses kunnen vorm geven. Jonge kinderen kunnen op heel veel manieren met elkaar communiceren, bijvoorbeeld tekenen, verven, kleien etc. Dit worden de ‘honderd talen van een kind’ genoemd. Dit zijn dan ook de opvoedingsvoorwaarden. Kinderen kunnen zich uitdrukken in beweging, kleuren, op papier, klanken, met voorwerpen en veel meer, ze kunnen in hun eigen taal laten zien en horen wat hun behoeften zijn. Het is belangrijk om zoveel mogelijk uit een kind te halen en hier op in te spelen. Kinderen bezitten namelijk over een groot aantal capaciteiten en talenten. Kijken en luisteren naar het kind is ook een belangrijke opvoedingsmiddel. Er is geconcludeert dat bij kinderen die nog niet kunnen praten observeren het belangrijkst is, luisteren naar kinderen is dan vooral kijken.
Opvoedingsdoelen en –inhouden:
Elk kind moet zich in vele talen kunnen leren te uiten. Het is belangrijk om je zelf kunnen uit te drukken en om te kunnen communiceren. In ons kinderdagverblijf letten we niet alleen op wat de kinderen allemaal zeggen, maar ook vooral op wat ze doen. Kinderen kunnen zo gestimuleerd worden om al hun talen te gebruiken en deze ook te ontwikkelen. Het opbouwen van een eigen identiteit is een belangrijke opvoedingsdoel. De identiteitsontwikkeling van kinderen wordt ondersteund als kinderen zelf beslissingen kunnen nemen. Dit is dan ook een reden waarom de kinderen de vrijheid krijgen om zelf beslissingen te kunnen nemen, bijvoorbeeld over wat ze willen doen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb