Beleid

Hieronder hebben we bondig ons beleid uit gewerkt.
Het beleid bestaat uit de volgende onderdelen:
- Samenwerken met de ouders.
- Indeling en inrichting van de binnen- en buitenruimtes.
- Pedagogische doelen en competenties van kinderen.
- Samenwerken in de groep.
- Stimuleren van spelen en leren.
- Veiligheid en welbevinden.
- Basiscommunicatie.
- Dagritme en groepssamenstelling.
- Ontwikkelen en leren.
Wilt u een uitgebreidere omschrijving van ons beleid? Dan kunt u altijd contact met ons opnemen.
Samenwerken met de ouders.
Binnen de visie van Reggio Emilia is er veel samenwerking met de ouders. De ouders worden gezien als partners die samen met de pedagogische medewerkers de centra vormgeven. Ook hebben de ouders inspraak op bestuurlijk niveau.
Samenwerken met de ouders is belangrijk volgens de visie van Reggio. Jonge kinderen kunnen namelijk niet los gezien worden van hun ouders.
Samenwerken met de ouders is belangrijk volgens de visie van Reggio. Jonge kinderen kunnen namelijk niet los gezien worden van hun ouders.
Indeling en inrichting van binnen- en buitenruimtes.
De crèches van Reggio bestaan uit vier horizontalen leeftijdsgroepen. In iedere groep zitten twee vaste begeleiders en hebben een eigen groepsruimte. Als de kinderen twee jaar of ouder zijn is er per groep een klein atelier. In deze ateliers kunnen kinderen rustig werken aan hun eigen projecten. Het centrum heeft een centrale hal waar ouders, begeleiders en kinderen elkaar kunnen ontmoeten en samen kunnen spelen en leuke dingen kunnen doen.
Pedagogische doelen en competenties van kinderen.
De wet kinderopvang heeft vier pedagogische doelen vastgesteld, namelijk:
- Het bieden van emotionele veiligheid;
Wij vinden het erg belangrijk dat de kinderen zich in ons kinderdagverblijf thuis voelen en dat ze zichzelf kunnen zijn.
- Bijdrage leveren aan de persoonlijke competentie;
Kinderen krijgen de vrijheid op ons kinderdagverblijf, zo leren de kinderen keuzes te maken, zelfstandig te zijn en zelfvertrouwen te ontwikkelen.
Ook kunnen ze zo een eigen identiteit vormen en weten ze wat ze wel en niet willen, maar ook wat ze wel en niet kunnen.
- Bijdrage leveren aan de sociale competentie;
Wij hebben in ons kinderdagverblijf gekozen voor horizontale groepen. Hiervoor hebben wij gekozen,
omdat de leidsters zo beter kunnen inspelen op het ontwikkelingsniveau van de kinderen
en omdat kinderen in deze groepen meer vriendjes hebben en daardoor meer kunnen spelen op hun eigen niveau.
- Waarden en normen;
In ons kinderdagverblijf is het de taak van de leidsters om het goede voorbeeld te zijn voor de kinderen. Hierbij kan een leidster bijvoorbeeld tijdens de activiteiten die de kinderen verrichten meedoen, want de kinderen zien de leidster als voorbeeld. Het is belangrijk dat er rust wordt gehandhaafd in ons kinderdagverblijf, daarom loopt de leidster ook naar het kind toe als zij iets wil vertellen. Zo leren de kinderen ook dat ze niet naar elkaar moeten schreeuwen.
Wij vinden het erg belangrijk dat de kinderen zich in ons kinderdagverblijf thuis voelen en dat ze zichzelf kunnen zijn.
- Bijdrage leveren aan de persoonlijke competentie;
Kinderen krijgen de vrijheid op ons kinderdagverblijf, zo leren de kinderen keuzes te maken, zelfstandig te zijn en zelfvertrouwen te ontwikkelen.
Ook kunnen ze zo een eigen identiteit vormen en weten ze wat ze wel en niet willen, maar ook wat ze wel en niet kunnen.
- Bijdrage leveren aan de sociale competentie;
Wij hebben in ons kinderdagverblijf gekozen voor horizontale groepen. Hiervoor hebben wij gekozen,
omdat de leidsters zo beter kunnen inspelen op het ontwikkelingsniveau van de kinderen
en omdat kinderen in deze groepen meer vriendjes hebben en daardoor meer kunnen spelen op hun eigen niveau.
- Waarden en normen;
In ons kinderdagverblijf is het de taak van de leidsters om het goede voorbeeld te zijn voor de kinderen. Hierbij kan een leidster bijvoorbeeld tijdens de activiteiten die de kinderen verrichten meedoen, want de kinderen zien de leidster als voorbeeld. Het is belangrijk dat er rust wordt gehandhaafd in ons kinderdagverblijf, daarom loopt de leidster ook naar het kind toe als zij iets wil vertellen. Zo leren de kinderen ook dat ze niet naar elkaar moeten schreeuwen.
Samenwerken in de groep.
Onze pedagogische medewerkers in ons kinderdagverblijf doen er alles voor om voor een positief en gezellige sfeer te zorgen. Wij zijn altijd beschikbaar voor de kinderen en onze pedagogische medewerkers steunen elkaar altijd. We delen alles met elkaar zodat we ook van elkaar kunnen leren. Als er goede samenwerking is tussen de pedagogische medewerkers in het kinderdagverblijf dan zorgt dit voor een positieve energie en is er gezelligheid in de kindergroep.
Stimuleren van spelen en leren.
Reggio Emilia vindt het belangrijk dat kinderen zich kunnen uiten via kunst en creativiteit.
Om de kinderen te helpen bij het spel doen de pedagogische medewerkers mee met het kind.
Belangrijk hierbij is dat de kinderen het zelf doen en leren van pedagogsche medewerker. De pedagogische medewerker stimuleerd het kind door naast het kind te zitten en te luisteren naar de verhalen die het kind heeft. Hier word de band tussen het kind en de pedagogische medewerker sterker en hierdoor worden de kinderen uitgedaagd.
Om de kinderen te helpen bij het spel doen de pedagogische medewerkers mee met het kind.
Belangrijk hierbij is dat de kinderen het zelf doen en leren van pedagogsche medewerker. De pedagogische medewerker stimuleerd het kind door naast het kind te zitten en te luisteren naar de verhalen die het kind heeft. Hier word de band tussen het kind en de pedagogische medewerker sterker en hierdoor worden de kinderen uitgedaagd.
Veiligheid en welbevinden.
Bij ons staat veiligheid centraal, daarom letten wij goed op met wat we wel en niet doen. Er is geconstateerd dat de relatie tussen kind en pedagogisch medewerker zeer belangrijk is en dat het belangrijk is dat ze een goede relatie opbouwen. Dus hebben we gekozen om twee leidsters per groep van 10 kinderen te gebruiken. Doordat wij die hechtingsband zo serieus nemen voelen kinderen zich veilig en vertrouwd in het bijzijn van de leidster. Nu kan de leidster makkelijker en duidelijker grenzen stellen.
Ook moet de materiële omgeving aansluiten bij de ontplooiingsfase van de kinderen.
Baiscommunicatie.
Er is geconcludeert dat door goede wederzijdse communicatie een soepeler lopende relatie ontstaat. Ook hecht een kind zich sneller aan een medewerkster wanneer de communicatie goed is.
Dit gebeurt door middel van veel individuele aandacht voor de kinderen, goed naar ze luisteren, ze in hun waarde laten en door ze zelf keuzes en beslissingen te laten nemen. Ze maken de kinderen ook bewust van de buitenwereld door hierover met ze te praten en uit te leggen, maar vooral door te luisteren wat het kind al weet.
Dagritme en groepssamenstelling.
In het kinderdagverblijf t lorre werken we met vaste dagindelingen. Dit doen we omdat de kinderen dan rust en regelmaat krijgen. Reggio Emilia benadrukte dat kinderen hun eigen identiteit en kennis moeten ontwikkelen. Hiervoor moeten kinderen de ruimte en de tijd krijgen. Ieder kind moet zelf op onderzoek uit gaan. Daar hebben we rekening mee gehouden in de dagindeling. de kinderen krijgen genoeg tijd en ruimte om op ontdekking te gaan. Alle pedagogische medewerkers die bij het kinderdagverblijf werken moeten hiermee rekening houden, zodat ieder kind op zijn eigen tempo zich kan ontwikkelen.
Reggio Emilia besteed veel aandacht aan de overgang en overdracht van de kinderen naar de ouder toe. Een voorbeeld hiervan is dat binnen het kinderdagverblijf extra tijd aan het kind word besteed wat net binnen is.
Binnen het kinderdagverblijf werken we met vaste stamgroepen. Op iedere groep staan altijd twee vaste gezichten waar ouders naar toe kunnen als ze vragen hebben over hun kind. Elke groep heeft zijn eigen ruimte en materialen, behalve de gezamenlijke ruimtes zoals het alteljee. Binnen de stamgroepen laten we de kinderen zoveel mogelijk zelf hun dag indelen.
Door de kinderen zelf te laten kiezen ontwikkelen ze hun eigen persoonlijkheid. De pedagogische medewerkers moeten hierop inspelen, om de kinderen te stimuleren is het kinderdagverblijf zo ingericht dat alles op oog en grijp hoogte van de kinderen ligt en er voldoende materialen zijn. Er is genoeg ruimte om buiten te spelen.
Ontwikkelen en leren.
Kinderen leren op veel verschillende manieren denk hierbij aan leren door handelen, uitproberen en ontdekken, spelend leren, kijken en imiteren, woorden geven aan ervaringen, ervaringen uiten en vormgeven. Daarnaast is diversiteit erg belangrijk voor het kind. Binnen ons kinderdagverblijf zijn de leidsters daarom ook echt gericht op het kind als individu. Zo wordt het speelmateriaal aangepast op het kind. Iedere leeftijd en ontwikkelingsfase kent verschillen in de behoefte van het kind. Binnen ons kinderdagverblijf zijn wij erg bezig met het ontwikkelen van de eigen identiteit van het kind. Wij zijn van mening dat wanneer het kind geboren wordt hij/zij van zichzelf al krachtig en creatief is en vele mogelijkheden kent. Het kind wil leren en is nieuwsgierig. Binnen ons kinderdagverblijf wordt dit gestimuleerd door te kijken naar wat het kind al wel kan en zo wordt er steeds verder gekeken naar uitdagingen voor het kind. Wij hebben ook een aparte ingeruimd als atelier, hier kan het kind zich helemaal laten gaan en zich creatief ontwikkelen. Het proces en het resultaat hiervan wordt gedocumenteerd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb